Som leverandør må vi se på flere mulige veivalg i fremtiden sier Administrerende direktør Bjørn

Hvem gjør hva på fremtidens marked?

23.01.08: – Jeg tror 2008 kan bli et turbulent år for rørbransjen. Veksten i baderomsmarkedet har stoppet opp, og det skjer en kontinuerlig strukturendring der alle posisjonerer seg for et barskere konkurranseklima.
Det sier administrerende direktør Bjørn Fredricson i Villeroy& Boch Norge as til VVS-forum.

0
Han lever med et marked der de tradisjonelle leverandørene utfordres av byggevarehus og flisbutikker, mens kjeder og grossister markedsfører egne produkter – og alt er tilgjengelig på Internett.

– Her må man som leverandør se flere mulige veivalg, sier Bjørn Fredricson. – Noe av det som nå opptar meg og andre store merkeleverandører, er økningen av egne produkter fra grossistene. Dette dreier seg hovedsakelig om lavprisprodukter.
– Når grossistene begynner med lavpris legitimerer de produktene, og Brødrene Dahl, for eksempel, bruker egne produkter i stor grad på prosjekter. Vi spør oss om BDs og andre grossisters egne lavprisprodukter holder samme kvalitet som kjente merkevarer. Kvalitet i denne sammenheng er ikke bare bruksegenskaper og varighet, men også miljøaspektet. I Danmark har man funnet at mange armaturer har for store utslipp av tungmetaller. Vi har en messing som er godkjent til matindustrien. Denne kvaliteten gjør at vi eksporterer mye til Australia, det landet som kanskje er strengest i verden når det gjelder miljøkrav til sanitærutstyr.
 
Våken grossistleverandør
– Bjørn Fredricson, av det første du sa her, kan det høres ut som om du står på spranget til å kutte ut grossisten?
– Det har vi ingen planer om. Vi selger mer enn 95 % gjennom grossist, grossisten er vår viktigste samarbeidspartner. Men de gjør noen grep for å posisjonere seg overfor oss, da må vi posisjonere oss overfor dem. Jeg tror mange er på vakt med tanke på at de ikke skal bli tatt på senga av utviklingen. Ingen av grossistene eller leverandørene er uunnværlige. Det er som med alle de uunnværlige menneskene, kirkegården er full av dem.
– Norges geografi tilsier at grossistdistribusjon har mange fordeler. Men det er grunn til å spørre seg om alt behøver å gå gjennom grossist. Ved å la flere leveranser gå direkte fra fabrikk til store prosjekter, kan påslaget reduseres samtidig som rørleggeren sitter igjen med bedre fortjeneste, sier Bjørn Fredricson, administrerende direktør i Villeroy&Boch Norge as
 
Vi hører gjerne fra deg hvis du har meninger om de spørsmålene Bjørn Fredricson tok opp her.