Markedssjef Sonja Häggman, og salgssjef Gard Skjelstad i Ensto Exvent AS er klar for en stor offensiv i det norske markedet i 2017.

– Exvent har markedets bredeste utvalg av luftbehandlingsaggregater

– Vi skal bli mer synlig, og satser mer en noen gang i det norske markedet med våre Exvent luftbehandlingsaggregater. Med full støtte fra våre eiere i Finland, har vi store ambisjoner fremover, sier salgssjef Gard Skjelstad i Ensto Exvent AS.

0

Ventilasjonsprodusenten har i løpet av det siste drøye året utvidet produktsortimentet med en rekke nye aggregatmodeller for både boliger og yrkesbygg. Og i disse dager går leverandøren bredt ut med en massiv markedskampanje ovenfor proff – og forbrukermarkedet i Norge. Blant annet kjører de en stor radiokampanje på P4.

Ensto Exvent het tidligere Noram Produkter AS og som i sin tid ble etablert av Svein Solvik og Gard Skjelstad tilbake i 2003. I 2015 jøpte finske Enervent Oy opp selskapet og endret navnet til Ensto Exvent. Nå er selskapet 100 prosent finsk eid. Enervent Oy har utviklet og produsert luftbehandlingsaggregater siden 1983.

Bredeste produktsortimentet
Gard Skjelstad sier at Exvent har vært en outsider i det norske ventilasjonsmarkedet i mange år. Nå mener han derimot at tiden er inne til å vise seg frem i en mer offensiv rolle.
– Våre satsingsområder er boligventilasjon og aggregater til små næringsbygg, og der har det skjedd utrolig mye på produktsiden hos oss de senere årene. Jeg er ikke redd for å si at vi nå har det bredeste utvalget av luftbehandlingsaggregater med roterende varmevekslere i området 50- 3000 m³ på det norske markedet. Våre aggregater er også de eneste på markedet som har tre forskjellige styringer å velge mellom, og i tillegg har masse tilbehør på automatikksiden. Alle aggregatene, selv de minste har integrasjon mot web og SD anlegg, sier Skjelstad.
– Vi kommer fortsatt til å være en mindre aktør blant mange av aggregatleverandørene. Men det gir også noen fortrinn, blant annet gjør det oss mer fleksible, og vi kan fort tilpasse oss kundens behov og ønsker, påpeker han.

Markedssjef Sonja Häggman i moderselskapet Enervent og Exvent i Norge forteller at selskapet aldri har hatt en så bred portefølje av luftbehandlingsaggregater som de kan presentere markedet i 2017.
– Vi tilpasser og utvikler våre aggregater hele tiden. Samtidig utvikler vi også all automatikken i våre aggregater ” in house ”. Det betyr at vi kan tilby kundene en helhetsløsning når gjelder installasjoner av luftbehandlingsaggregater.

Fokusområder
– Vi selger mest standard ventilasjonsaggregater til boliger og leiligheter. Det er volumprodukter. Men i 2016 har vi hatt størst vekst i salget av aggregater med reversibel varmepumpe. De nye Exvent Premium og Superior-seriene revolusjonerer måten vi tenker luftbehandling. Enhetene er utstyrt med en svært effektiv roterende varmeveksler, samt en moderne varmepumpe. Når man kan bruke varmepumpen til ettervarme, bidrar det til at anleggene får spesielt god driftsøkonomi, sier Skjelstad.

Skjelstad forteller at de merker en klar endring i markedet rundt aggregater med integrert varmepumpe. Vi selger det som et ventilasjonsanlegg med behovstyrt ventilasjon. Andre fordeler med en slik løsning er at man slipper både inne- og utedel som man får ved en ren varmepumpe. Det liker forbrukeren. Så aggregater med reversibel varmepumpe er nok det produktet vi kommer til å selge mest av i 2017.
– Mye av vårt fokus går mye på de finske idealene som kvalitet, bruker- og servicevennlighet.Et eksempel er at på de fleste av våre aggregater kan man skifte vifter uten å bruke et eneste verktøy. Skal være enkelt for kunden, og selv en feil skal være en positiv opplevelse hos oss, sier Skjelstad.

Nøye med hvem de samarbeider med
Exvent`s jobber mest med desentraliserte ventilasjonsanlegg. Derfor har også selskapet en klar policy på at det er kun ventilasjonsentreprenører som skal montere deres aggregater.

– Vi bruker kun ventilasjonsentreprenører i monteringen av våre aggregater. De har den nødvendige kunnskapen som trengs, og kan levere anlegg som funker som de skal. Det er dessverre fortsatt noen cowboyer i bransjen. De skaper dessverre en del støy, og dårlige installasjoner som ikke fungerer som de skal, trekker bransjens rykte ned. Bransjen må jobbe sammen for å kvitte seg med dette problemet, påpeker Skjelstad.

Stor tro på fremtiden
Skjelstad og hans kollegaer i Norge mener at de har alle forutsetninger for og lykkes med satsingen i det norske markedet.
– Med en sterk eier i Finland, har vi stor tro på fremtiden. Vi har også ansatt to nye medarbeidere nylig, og flere er tenkt ansatt utover i 2017. Det kommer også enda flere nyheter på aggregatsiden i i løpet av året. Så vi er veldig optimistiske, sier Skjelstad til slutt ovenfor VVSforum.

Han for full støtte av moderselskapets markedssjef som påpeker at hun er veldig fornøyd med utviklingen i Norge.